Pelaburan Emas

Monday, August 9, 2010

Akaun Overdraft vs Simpanan Biasa

Saya nak bertanya tentang akaun overdraft dan akaun simpanan
biasa. Mengikut kefahaman saya, semua wang masuk dan keluar
sebaiknya diuruskan melalui akaun overdraft. Soalan pertama, boleh
tak sekiranya saya menggunakan akaun simpanan biasa sebagai
platform saya. Saya memasukkan modal/simpanan awal sebanyak
rm11k dan semua pendapatan saya masukkan ke dalam akaun
simpanan. Wang keluar bulanan, simpanan dan pelaburan saya
ambil dari akaun ini. Adakah cara saya ini berkesan dan berbaloi?
Soalan kedua, jika baki akaun overdraft tidak boleh kurang dari 50%,
adakah baki akaun simpanan juga perlu dikekalkan sebegitu supaya
ianya stabil? Secara ringkasnya, saya hendak membandingkan
penggunaan akaun mana yg lebih berfaedah dan menguntungkan
sebagai alat dlm menguruskan kewangan saya.
JAWAPAN:
Pertama overdraft atau OD yg diperbincangkan adalah OD/ASB yakni
OD yg didapati dari cagaran ASB. OD <----- ASB
dan akaun simpanan pula adalah akaun simpanan di bank yg tidak
dicagarkan.
Diambil contoh yg diberikan oleh anda
OD (RM10,500) <-----ASB ( 11K) * berdasarkan 95% dari nilai ASB
Oleh itu anda boleh menggunakan OD sebanyak RM10,500
disamping pada waktu yg sama anda mendapat atau enjoy 8% kadar
keuntungan dari ASB. Dengan kata lain, anda boleh gunakan wang
ASB tanpa perlu mengeluarkan ASB dan anda masih enjoy
keuntungan penuh ASB.
Manakala akaun simpanan pula :- Akaun Simpanan (11K),
Jika anda guna akaun simpanan nilainya semakin susut dan anda
tidak menikmati keuntungan darinya. Tanpa saya perlu menjawab
dengan lebih lanjut, cuba anda fikirkan mana rasanya yg lebih
baik???

No comments:

Post a Comment

POKLI = PORTFOLIO + PASSIVE

Jutawanemas.com - Pelaburan emas di Malaysia: beli emas, etika emas, kijang emas, dinar emas.

GENG916 RAKAN EMAS ANDA